Akupunktur

Akupunktur är en terapiform som har sina rötter i den traditionella kinesiska medicinen men som idag är jämställd med annan hälso-sjukvård i Sverige. Behandlingen utförs genom att tunna sterila engångsnålar sätts in i kroppen på speciella akupunkturpunkter i syfte att stimulera kroppens egen självläkningsförmåga och lindra smärta . Akupunktur används på citykliniken främst vid behandling av olika smärttillstånd för att lindra smärta och ge avslappning. Besvär som inte kommer från muskler och leder behandlas ej.

Dry Needeling

Dry needling är en terapiform som också utförs med akupunkturnål men har sina rötter inom västerländska teorier om triggerpunkter och Myofasciell smärta. Behandlingen ges bara vid muskulära besvär. Man går in i de muskelfibrer där triggerpunkterna finns med nål och utlöser en neuromuskulär spontanavslappning (s.k. Local Twitch response) genom att man rör på nålen med speciella tekniker. När den neuromuskulär spontanavslappning skett så tas nålen bort. Ofta ses en snabb förbättring i funktion och smärtnivå. Du kan även läsa mer om dry needeling på vår blogg.
Vill du ha behandling med akupunktur eller Dry Needeling online så bokar du besök hos Arvid.

Du kan boka tid här

Akupunktur Citykliniken i Örebro