Plantarfasciit och hälsporre

plantarfasciit

Vi har väldigt många patienter som kommer till oss med besvär av hälsporre eller plantarfasciit. Den typen av smärta på stortåsidan av hälen ska det handla om nu. Det råder också en viss begreppsförvirring som jag hoppas kunna avhjälpa.

Först kort om anatomin: foten är byggd som en valvbro av svagt kilformade ben, valvet är högre på stortåsidan. För att stötta upp valvbron har man muskler och ledband. Längs hela undersidan av foten löper en bindvävsplatta, plantarfascian.

När man har ont i hälen brukar det bero på följande: lederna i foten har blivit stela och/eller musklerna försvagade till följd av oträning (eftersom vi går omkring i skor på hårda underlag istället för barfota på savannen). Det inre höga fotvalvet blir då sänkt och förlängt i en flackare båge. Det trycker fästpunkterna baktill i hälen och framtill i framfoten längre ifrån varandra. Detta leder till ett ökat drag i plantarfascian som ni minns håller ihop valvet undertill. Det här ökade draget kan uppfattas som en stramning under foten. Om det här draget blir tillräckligt stort eller ligger kvar tillräckligt länge kan infästningen baktill börja bli irriterad och skicka signaler till hjärnan om överbelastningen. Detta kan såklart ske akut om man exempelvis sprungit längre än vanligt eller utfört ovana belastade aktiviteter. Det kan också komma smygande över längre tid. Hjärnan kommer troligen tolka överbelastningssignalen som hotfull och förklara för dig att: det gör ont under hälen och det är ett hot mot din överlevnad (tänk bara om det skulle komma ett lejon farande och du inte kan springa därifrån för att du har ont i foten?!). Om du struntar i att det gör ont kan överbelastningen övergå i en liten strukturskada i infästningen. Kroppen svarar med en inflammation för att läka ut skadan, det här definieras då som en plantarfasciit, inflammation i plantarfascian. Om du trots smärtan fortsätter att belasta foten riktigt länge kommer kroppen försöka stärka upp det skadade området genom att bygga på med mer ben. Man ser då på röntgen en liten förtätning vid infästningen mot benet, det är det man kallar en hälsporre.

Vad ska man då göra åt eländet? Det smartaste är såklart att förebygga genom att skaffa sig starka muskler i fötterna med olika styrkeövningar. Man kan också träna fötterna genom att springa i tunna skor utan vare sig stabilitet eller stötdämpning. Detta måste man dock vänja sig vid sakta och under lång tid, man köper inte ett par barfotaskor och kör sin vanliga runda då får man räkna med stora problem. Man bör också generellt öka sin belastning i en takt som kroppens olika strukturer hinner anpassa sig till.

Om man väl fått ont då? Då bör man söka hjälp hos en naprapat eller sjukgymnast som är bra på fötter. Du bör då få en undersökning av foten och en bedömning av hur långt skadeförloppet gått. Din terapeut bör sedan utreda vilka bakomliggande orsaker som är inblandade. Sänkt fotvalv? Svaga muskler? Fel skor? För hög belastning? Om du bara har ont i ena foten bör man jämföra fötterna och dessutom undersöka ryggen då oliksidig rörelse i ryggen fortplantar sig till ben och fötter. Det innebär att du kanske behöver behandling av ryggen för att foten ska bli bra! När man konstaterat vad som är problemet gäller det att lösa det. Behandlingen av ryggen är ungefär densamma som vid ryggont. Behandlingen av foten bör bestå av uppmjukning av den stela foten, övningar för att stärka musklerna i foten och en plan för om och hur skadeområdet ska avlastas för att möjliggöra läkning. Det kan man åstadkomma exempelvis genom tejpning eller gjutna skoilägg. Ibland kompletterar man med stötvågsbehandling eller akupunktur lokalt på hälen för att påskynda läkningen.

Om du agerat snabbt när du bara har en stramning under foten och kroppen inte har tvingats ta till en inflammation kan smärtan försvinna omedelbart efter behandling. Har den gått över i inflammation kan det ta ett par veckors avlastning med smärtfri aktivitet innan det ger sig. Har du gått riktigt länge med problem från både rygg och fot kan det ta längre tid att få nerverna i området att lugna sig men du bör efter kort tid se tecken på att det går åt rätt håll.

Tips på bra övningar och exempel på hur vi behandlar foten kan du se på vår instagram @cityklinikenorebro och facebooksida Citykliniken Örebro. Behöver du hjälp med din fot är du hjärtligt välkommen att boka en tid via hemsidan.

/Lars-Olov